autoriteit

Men moet u niet alleen vinden via internet, maar men moet iets van u vinden!

Inleiding
Gevonden worden op internet is de uitdaging ook voor adviesbureaus of bedrijven met een adviestak. Websites, ze zijn er in allerlei kleuren en maten en de grafische vormgeving wordt als maar fraaier. Maar zij die via hun website gekwalificeerde leads willen genereren worden vaak teleurgesteld. Daar waar men de “sales funnel” wil vullen blijkt de effectiviteit van de website toch tegen te vallen.

Veel websites zijn nog steeds digitale company brochures
De komst van het internet heeft een onmiskenbare impact gehad op de manier waarop wij in contact komen met elkaar. Daar is geen twijfel over mogelijk. In de adviesbranche of bij bedrijven met een adviestak, waar ik me in deze blog toe wil beperken, is bijna geen enkel bedrijf dat geen gebruik maakt van deze vorm van communicatie. Alle bedrijven hebben inmiddels hun eigen website. Maar als ik wat rondsurf op het net en de verschillende websites bekijk, dan valt een ding op. Ze lijken zo ontzettend veel op elkaar! Nu hoeft dat op zich geen enkel probleem te zijn. Ik vraag me alleen wel af, zou zo’n website nog enig rendement opleveren? Met de komst van het internet en de mogelijkheid om een eigen website te maken zijn veel bedrijven overgegaan, naar mijn mening, tot het vertalen van hun company brochure in digitale vorm en daar is het vaak bij gebleven.

Marketing automation is hot
Een veel gehoorde klacht van menig bedrijf aan het adres van zijn webbouwer is: “Ik genereer zo weinig business via mijn website”. Vaak is dit een vertaling van hun onderbuik gevoel, omdat veel bedrijven niet eens meten welke bijdrage hun website levert. Het antwoord dat webbouwers, communicatiebureaus en internetdienstverleners vaak geven is: “Traffic genereren!”. U moet er voor zorgen dat de juiste bezoekers met de juiste behoeftes op uw website verschijnen. Geen bezoekers betekent namelijk: geen business. Een hele uitdaging. Hoe zorgt u er voor dat uw bedrijf vindbaar is in een tijd dat iedereen een website heeft? Zeker als u niet kunt profiteren van een grote naamsbekendheid zoals bijvoorbeeld de corporates, die men wel weet te vinden.

Via o.a. Google Adwords, SEO en linkbuilding bijvoorbeeld zijn er wel mogelijkheden om beter gevonden te worden en meer bezoekers naar uw site te leiden, dit is echter een ingewikkeld en bewerkelijk proces. Hiervoor kunt u natuurlijk contracten sluiten met die dienstverleners die er samen met u voor zorgen dat er meer bezoekers op uw website komen. Maar dat doen ze natuurlijk niet alleen voor uw bedrijf! Het neveneffect hiervan is een voortdurende strijd om de hoogste positie op de eerste pagina van bijvoorbeeld Google. Maar het is een goede eerste stap. Het is nu eenmaal erg belangrijk dat men u vindt. Uw uur is niet zo belangrijk meer, men zoekt via zoekmachines.

Even andere optie is gaan voor Marketing Automation oplossingen. Allemaal erg handig, maar dan ben je er nog lang niet! Het vereist overigens veel kennis en kunde zowel bij het aanschaffen van dergelijke oplossingen als het implementeren. Bovendien zijn dergelijke oplossingen niet goedkoop. Maar als u daarvoor kiest zorg er dan voor dat u goed weet waar u aan begint. Lees er meer over in de whitepaper: ‘Hoe marketing automation kan bijdragen tot effectievere leadgeneratie voor consultants’

Men moet u niet alleen vinden, maar men moet iets van u vinden!
Maar is er is meer nodig om rendement te behalen dan alleen het aanschaffen van handige hulpmiddelen. Want daar is ie dan! De zoekende is via internet is op uw website geland. U verwacht een hoger rendement uit uw website te genereren. Het liefst veel goede gekwalificeerde leads! Maar ook nu loopt u een grote kans dat dit tegenvalt. Uit onderzoek blijkt dat heel veel bezoekers binnen no time een website verlaten omdat ze niet direct aantreffen waarnaar ze op zoek zijn. Ze worden vaak afgeschrikt door de vele ondoorzichtige menustructuren, flitsende animaties, grappige muziekjes, maar veel belangrijker nog, een mismatch tussen informatievraag en -aanbod.

Het probleem zit hem in het feit dat wij te weinig stil staan bij het zoekgedrag en de intenties van een (potentiële) klant die het internet op gaat. We verdiepen ons te weinig of niet in de zogenaamde buyers journey die deze aflegt. Hierdoor stemmen wij het aanbod van de aanwezig content op onze website onvoldoende af op zijn behoefte, maar laten hem zelf zoeken in een brei aan content die wij hem/haar voorschotelen. Vragen als: hebben wij te maken met een informatie-, kennis- of productzoeker? In welk stadium van het koopproces bevindt deze persoon zich? Dit is in deze tijd essentieel om bij stil te staan. Iemand die bijvoorbeeld nog niet in het stadium van besluitvorming zit, wil geen dienst aangeboden krijgen, dat schrikt hem alleen maar af en weg is ie. Maar toch zie vaak dat alle zoekwoorden nog leiden naar een landingspage met een call to action: “Bel nu of vraag de scan aan ”

Het op je website krijgen van een bezoeker leidt echt niet altijd tot meer gekwalificeerde leads. Het genereren van leads via internet vereist een compleet andere aanpak dan men gewend is. Kom uit die push mode en ga over tot pull. Het het op maat aanbieden van content dat voor die persoon op dat moment waardevol is, anticipeer op wat hij nog meer zou wensen, nu en in de toekomst, en schotel dat voor. Dat is wat telt tegenwoordig. Het plaatsen van een verkapte company brochure met een opsomming van de diensten of producten is lang niet meer voldoende.

Content op maat
Voordat u uw website in of her-inricht zorg dan dat de bezoeker content op maat geleverd krijgt. Voor consultancy bedrijven of bedrijven met een adviestak moet de content in mijn overtuiging bestaan uit kennis waar men wat aan heeft en naar op zoek was. Zorg dat dit kennisaanbod van een zeer goede kwaliteit is. Dat men iets van u gaat vinden! Dat men gaat zien als een potentiële partner of leverancier waar men met zijn vraagstukken terecht kan. Een expert, autoriteit of nog beter nog een thought leader!
Vraag ook of de bezoeker zich aan u bekend wil maken. Vraag om zijn of haar gegevens in ruil voor uw kennis en zorg zo dat u te weten komt wie waarin is geïnteresseerd en welke behoefte daar onder ligt. Dat kunt u alleen doen als uw kennisaanbod waardevol genoeg is in de ogen van de zoekende en men dus een positief beeld krijgt van uw organisatie. Daarna kunt u met hem/haar contact opnemen als een vorm van leadfollow-up. Mensen die geïnteresseerd zijn uw aanbod aan kennis over vraagstukken, kansen, bedreigingen en/of een oplossingen zijn mogelijk ook geïnteresseerd in uw diensten.

En dan….. de showstopper!
Het klinkt allemaal zo kinderlijk eenvoudig en voor de hand liggend maar dat is het niet. Het gaat niet marcheren door een paar “slim” opgestelde tekstjes op de website met de juiste termen waarop mogelijk gezocht gaat worden. Voordat u begint met het aanpassen van uw website, marketing automation, SEO, linkbuilding, blogs of Adwords denk dan eerst eens na over de “buyers journey” van uw klanten. Waarom? Lees de whitepaper: ‘Hoe laat ik de inhoud van mijn boodschap aansluiten op het koopproces van de klant?’