Meer nieuwe klanten met minder sales professionals, is dat mogelijk?

U heeft een consultancy bedrijf of een bedrijf met een adviestak en u wilt groeien, u overweegt daarom sales professionals te werven. Is dit nu de enige mogelijkheid om uw doelstellingen te realiseren? Voor de hand ligt het wel, maar bent u zich er van bewust dat er nieuwe marktbewerkingsmethoden zijn waardoor er met minder verkoopkosten en -tijd meer omzet behaald kan worden? Het is de moeite waard om even verder te lezen voordat u de beslissing neemt uw verkoopcapaciteit te vergroten.

Inhoudsopgave
Sales Professionals besteden maar 25% van hun tijd aan verkoop.
De stadia van een koopproces, waar kan het beter?
De sales professional bereikt maar een beperkt deel van de markt.
Laat een aspirant klant uw bedrijf in een vroeg stadium kwalificeren als potentiële leverancier.
Verdubbeling van het resultaat in dezelfde verkooptijd is mogelijk.
Conclusie: Meer verkoopcapaciteit leidt niet altijd tot meer rendement.

Sales professionals besteden maar 25% van hun tijd aan verkoop
Persoonlijke verkoop is en blijft bij veel bedrijven ook in de adviesbranche erg belangrijk. Laat daar geen misverstand over bestaan. Maar uit diverse onderzoeken blijkt dat persoonlijke verkoop niet altijd zo effectief is als we dachten. De tijd die feitelijk aan verkoop wordt besteed is laag. Dat heeft vele oorzaken en ligt niet alleen aan de mentaliteit van de mensen. Er wordt heel veel tijd “verspild” aan vergaderen en administratieve werkzaamheden. Maar belangrijker nog, er is nog veel meer winst te behalen in het verkoopproces zelf! Als je in de praktijk kritisch naar de succesratio’s kijkt besteden nog veel sales professionals dure verkooptijd aan bezoeken die feitelijk weinig opleveren. De pijn ligt vaak in het vroegste stadium van het verkoopproces, het genereren van leads.