Hoe verlos ik mijn consultants van het rollercoaster effect?

Consultants moeten vandaag de dag vaak voor hun eigen opdrachten zorgen. En niet zelden lijdt dit tot een periode zonder declarabel werk. Lees de whitepaper Consultants hebben vaak last van rollercoaster effect.’  Echter nooit eerder beschikten consultants bij adviesbureaus of bedrijven met een adviestak over zoveel tools, PDA’s CRM, SFA, Social Media. Dan zou je toch verwachten dat al deze hulpmiddelen hen zou helpen bij het genereren van business? Nee, het ligt niet aan de middelen, de oplossing ligt in het leadgeneratieproces en de organisatie daarvan, dan kan veel beter.

Inhoudsopgave
Het rollercoaster effect.
Het is niet alleen een kwestie van beschikbare tijd.
Van marketing lead naar sales ready lead.

Het rollercoaster effect
Door de situatie dat het werk van een consultant vaak bestaat uit een langere periode van uitvoering bij de klant en een periode van acquisitie, ontstaat het zogenaamde rollercoaster effect. Een sinusvormig verloop van de business, pieken en dalen. Een periode omzet, en een periode niets. Hollen of stilstaan. Iemand die een langere periode geen tijd heeft kunnen besteden aan acquisitie in welke vorm dan ook, krijgt hier mee te maken. Men moet zich weer helemaal richten op deze activiteit met als gevolg dat er hoe dan ook een periode ontstaat waar de consultant niet declarabel is. De uitdaging is natuurlijk om deze periode zo kort mogelijk te houden. Maar het probleem is vaak dat iemand die net terug is van opdracht weer helemaal opnieuw moet beginnen en vaak is zijn of haar salesfunnel onvoldoende gevuld met opportunties waar hij of zij na het plegen van één telefoontje weer direct aan de slag kan.