content

Gebrek aan capaciteit en kennis hoeft geen reden te zijn niet of weinig aan contentmarketing te doen!

Inleiding
Uit diverse gepubliceerde onderzoeken en gesprekken die ik voer met marketing- of commercieel managers komt regelmatig naar voren dat men graag meer aan contentmarketing zou willen doen als men over meer capaciteit en/of kennis zou beschikken. Het schrijven van een occasional blog of een enkel whitepaper en een video wil nog wel lukken. Maar op een structurele manier content inzetten om een aanvoer van gekwalificeerde leads op op gang te brengen of thought leadership te verwerven blijkt toch lastig te zijn, ook bij grotere bedrijven. Terwijl men wel het wel graag zou willen. En dat is jammer. Maar is het niet eerder een gebrek aan structuur, de juiste ondersteuning en infrastructuur?

Natuurlijk moet je weten hoe je het aanpakt maar mijn ervaring is dat het toch ook een kwestie van organiseren is. Vaak hoor ik marketing of commercieel managers zeggen dat diegene die de content moeten opleveren daar geen tijd voor hebben. Zeker in een wereld waar veel kenniswerkers werkzaam zijn, zoals consultancy-, ICT bedrijven, administratie- , accountants kantoren of ingenieurs bureaus, komt dat argument vaak voorbij. Maar met het bieden van structuur, de nodige ondersteuning en vooral tijd en ruimte kom je al heel ver.

Het borgen wordt ook vaak als een probleem gezien. Hoe zorgen we voor een continue stroom aan waardevolle content? Hierbij kan het in het vooruitzicht stellen van een beloning voor de redactionele bijdragen zeker effect hebben, dat hoeft overigens niet altijd financieel. Ook het tonen van behaalde resultaten houdt de mensen gemotiveerd! Laat zien hoe het delen van content/kennis heeft bijgedragen aan de resultaten. Tonen welke thema’s populair zijn houdt de mensen ook actief, want dan weten ze waarvoor ze het doen.

Nee, het er even bij doen lukt natuurlijk niet, maar soms is het ook een kwestie van prioriteiten stellen. Maak keuzes. Dit jaar misschien geen congressen, beurzen of evenementen. Maak iemand verantwoordelijk voor het proces, desnoods tijdelijk en als het eenmaal geborgd is kan het heel goed ingepast worden in de operatie. Vaak is het aanstellen van een ervaren aanjager, mogelijk een externe die weet wat wel en niet werkt, net even wat er nodig is. Wil je weten welk bedrijf er ook tegen op zag maar toch een oplossing vond? Lees er over in deze case, hij is gratis te downloaden.