content

Een berg content geproduceerd, maar waar blijft het rendement?

Inleiding.
Kennisdelen via contentmarketing is hot! Nog steeds. Menig consultancy bedrijf of bedrijf met een adviestak heeft deze strategie ook omarmt. Driftig is men aan het schrijven geslagen, tig whitepapers, blogs en sommige zelfs meerdere E-Books. De echte professionals maken ook nog gebruik van webinars en video infographics om het contentaanbod nog completer te maken.

Content is king!?
Maar ondanks al die inspanningen en vaak forse investeringen in tijd en geld vallen de resultaten bij sommige vies tegen. Te weinig business! En iedereen heeft het over “content is king”, “social selling daar gaat het om”. “Kennis delen daarmee genereer je pas business”. Maar we zijn inmiddels ook een paar jaar verder en wat blijkt: de markt wordt overspoelt met content. Men is in sommige branches erg enthousiast bezig met het creëren en aanbieden van blogs, whitepapers ectr. Niet allemaal van even goede kwaliteit, maar oké. Hier en daar ontstaat zelfs wat irritatie, vergelijkbaar met de cold calling ‘ergernis’ in de jaren ’90 en het vorig decennium. Downloadconversieratio’s nemen af, het nabellen van leads, als het al gedaan wordt levert ook minder afspraken en sales opportunities op. En uit zichzelf nemen de potentiële klanten ook al geen contact (meer) op.

Heeft het allemaal nog enig nut en moeten we er niet gewoon mee stoppen? Nee niet mee stoppen, optimaliseren! Nu er steeds meer bedrijven deze marktbewerkingsmethodiek toepassen komt het aan op het verbeteren van de kwaliteit, creativiteit en het optimaal inrichten van de processen. Maak gebruik van de ervaringen opgedaan met deze aanpak, maak zaken inzichtelijk en kijk kritisch naar de processen, keuzes en resultaten. Bijvoorbeeld:

  • Zijn onze verwachtingen wel reëel?
  • Bieden wij de juiste content waar onze (potentiële) klanten echt op zitten te wachten?
  • Hoe waardeert men onze content eigenlijk?
  • Zetten wij wel de juiste communicatiekanalen in om de content beschikbaar te stellen?
  • Bereiken wij wel de juiste doelgroep?
  • Is ons leadopvolgingsproces wel goed ingericht en effectief?
  • Moeten wij überhaupt leads nabellen?
  • Doen wij voldoende aan leadnurturing?
  • Hebben wij de processen goed geborgd?

Zomaar een aantal zaken waarmee u inzicht kunt krijgen om uw aanpak te veranderen en te verbeteren zodat het wel het beoogde resultaat op leveren. U kunt natuurlijk ook uw verwachtingen bijstellen.

Meer blogs en whitepapers over dit thema kunt u vinden op deze blogsectie of mijn kennisportaal, enkele titels die dieper in gaan op dit onderwerp zijn:

Hoe marketing automation kan bijdragen tot effectievere leadgeneratie voor consultants
Hoe laat ik de inhoud van mijn boodschap aansluiten op het koopproces van de klant?
Men moet u niet alleen vinden via internet, maar men moet iets van u vinden!
Het schrijven van goede whitepapers is eenvoudig, toch?